تبلیغات
****موشک شهاب-3**** - آشنائی با موشكهای زمین به زمین ساخت روسیه ، شوروی

****موشک شهاب-3****


آشنائی با موشكهای
زمین به
زمین
 ساخت روسیه ، شوروی




اسكاد Scud ، نام سری موشك های بالستیك تاكتیكی است كه توسط  شوروی سابق در دوران جنگ سرد طراحی و توسعه یافت و به صورت گسترده ای به سایر كشورها نیز صادر گردید.
 نام این موشك از گزارشی متعلق به NATO برگرفته شده كه در آن ، نام SS-1 Scud از سوی منابع اطلاعاتی غربی براین موشك اطلاق كردیده است . از سوی روسها نام R-11 بر روی نخستین سری ، وR-17  و R-300 Elbrus برروی  آخرین نمونه های ارتقاء یافته اطلاق شده است. به طور كلی ، نام اسكاد برای شناسائی اینگونه موشكها و نیز سایر نمونه های ارتقاء یافته بر مبنای طراحی روسی این موشك در بقیه كشورها به كار برده می شود. اكنون به توضیح نمونه های مختلف این موشك می پردازیم .
 
 

موشک اسکاد


پرتابگر شنی دار مخصوص حمل موشك Scud سری A     

                              



موشك  Scud-A

همانطور كه قبلا گفته شد ، این موشك از سوی ناتو SS-1b Scud-A نام گرفته كه در اصل برای شناسائی موشك بالستیك R-11   بكار برده می شده است. موشك R-11 نخستین موشك از سری موشكهای Scud است كه در سال 1951 برای تا مین نیازهای بالستیكی ارتش شوروی سابق طراحی گردید و نخستین پرتاب آن در 18 آوریل سال 1953 و با استفاده از سوخت كروزین و اسید نیتریك صورت گرفت . نمونه ابتدائی این موشك یعنی R-1 ،  از سوی ناتو SS-1 Scunner لقب گرفته كه تقریبا مهندسی معكوسی از موشك V-2 آلمانی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم است. موشك R-11   از همان تكنولوژی بكار رفته در موشك V-2  آلمانی استفاده می كند اما با طراحی جدیدتر ، اندازه كوچكتر و ظاهری بكلی متفاوت با نمونه آلمانی . در 13 دسامبر سال 1953 فرمان تولیدR-11  صادر و در سال 1957 وارد خدمت گردید. بیشترین تغییر بوجود آمده در موتور موشكR-11  بوده كه به مراتب ساده تر از طراحی چند مرحله ای موشك V-2 آلمانی می باشد. همچنین از سامانه ضد نوسانات انفجاری استفاده گردیده كه این سامانه به عنوان الگوی طراحی موتورهای بزرگتر اتحاد شوروی سابق شناخته می شود. نمونه ویژه ای با نام R-11M برای حمل كلاهك هسته ای طراحی شد كه این نمونه هم در یكم آوریل سال 1958 رسما وارد خدمت گردید. این نمونه حداكثر 270 كیلومتر برد داشت اما هنگامیكه به كلاهك هسته مجهز می شد برد آن به 150 كیلومتر كاهش می یافت . از آنجائی كه این سامانه به صورت موكد جهت انجام حملات هسته ای متحرك طراحی شده بود ، به ارتش شوروی توانائی انجام حملات هسته ای به اهداف اروپائی را از نزدیكترین فواصل ممكن و با یك كلاهك 50 كیلو تنی داده بود.
 
 
موشك اسكاد 9M72

در این تصویر كه در نوامبر سال 1999 گرفته شده است ، یك فروند موشك اسكاد 9M72 مجهز به كلاهك هسته ای 100 كیلوتنی موسوم 9N33 را ملاحظه می كنید
 
 

كلاهك 100 كیلوتنی 9N33


در این تصویر همان كلاهك 100 كیلوتنی 9N33 را از نزدیك ملاحظه می كنید
 
 
نمونه های پیشرفته تر این موشك ، یعنیSS-1c Scud-B  در سال 1961 و SS-1d Scud-C در سال 1965 ساخته شده اند كه به آنها R-300 Elbrus نیز گفته می شود. هر دو نوع موشك قابلیت حمل كلاهك های انفجاری متعارف ، كلاهك هسته ای 5 تا 80 كیلوتنی یا كلاهك شیمیائی را دارند. آخرین نمونه این موشك SS-1e Scud-D در دهه 1980 ساخته شد كه مجهز به كلاهكی هدایت شونده بوده است . تمام نمونه های این موشك 11.35 متر طول ( به استثنای Scud-A كه حدود یك متر كوتاه تر است ) و 0.88 متر قطر دارند. پیشرانه این موشك ها راكتی تك مرحله ای با سوخت مایع kerosene است .
یك نمونه دریائی از این موشك با نام  R-11FM ( كد ناتو SS-N-1 ) در فوریه سال 1955 آزمایش گردید. سپس در سپتامبر همان سال از روی زیردریائی كلاس Zulu و تحت عنوان Project 611  پرتاب خود را انجام داد. این سامانه نیزپس از انجام اصلاحات مربوطه در سال 1959عملیاتی شد و بر روی زیردریائی كلاس Golf و تحت عنوان Project 629 نصب گردید. در طول دوران خدمت ، 77 فروند از این موشك شلیك شد كه 59 مورد آن با موفقیت همراه بود.
 
 
زیردریائی كلاس Golf
زیردریائی كلاس Golf كه  برای پرتاب نمونه دریائی  موشك اسكاد بكار برده می شده است





موشك   Scud-B

موشك R-17 یا همان SS-1C Scud-B جانشین موشك قدیمی تر R-11 است و پربارترین سری این موشك ها به شمار می رود كه حدود 7.000 فروند از آن تولید شده و به 32 كشور صادر گردیده است ضمن آنكه چهار كشور در كنار شوروی به تولید آن مشغول بوده اند. نخستین پرتاب آزمایشی R-17 در سال 1961 صورت گرفت  و در سال 1964 وارد خدمت شد و قادر به حمل كلاهك انفجاری معمولی موسوم به 8F44 با وزن 982  كیلوگرم ، كلاهك شیمیائی و هسته ای موسوم به 9N33  و كلاهك تركشی است. موشك Scud-B در ابتدا بر روی پرتابگر شنی دار 2P19 مخصوص حمل Scud-A نصب گردید اما چندان موفق ظاهر نشد و در نهایت در سال 1967 پرتابگر چرخ دار جدید MAZ-543 محصول دفتر طراحی Titan  به تولید رسید كه نام رسمی آن 9P117 Uragan است . اگر چه این موشك را میتوان به صورت مستقل از روی خودروی لانچر پرتاب نمود اما عموما این كار توسط خودروی جداگانه فرماندهی صورت می پذیرد. موشك در زمان 4 دقیقه توسط جك های هیدرولیك به حالت عمودی ( برای پرتاب ) قرار می گیرد در حالیكه انجام كلیه مراحل آمادگی ، نصب و ... حدود یك ساعت زمان می برد. موشك Scud-B از سه دستگاه ژیروسكوپ ابتدائی جهت هدایت موشك در جریان پرواز استفاده می كند.
 
 

خودروی پرتابگر MAZ-543


یك سامانه كامل موشك  Scud Bشامل خودروی پرتابگر MAZ-543 با راكت 8K14 موشك 9K72 موسوم به«Elbrus»  


بخش انتهائی راكت 8K14

بخش انتهائی راكت 8K14 متعلق به یك موشك Scud B ، كه در آن بالهای ثابت و پره های گرافیتی كه هدایت مسیر موشك را برعهده دارند مشاهده می شود.



  

موشك Scud-C

این موشك ، نمونه افزایش برد داده شده موشك R-17 است كه در غرب با نام SS-1d Scud-C شناخته می شود و برای نخستین بار در سال 1965 و از منطقه كاپوستین یار Kapustin Yar پرتاب آزمایشی گردید. برد جدید این موشك به 500 الی 600 كیلومتر افزایش یافت  اما این افزایش برد به بهای كوچك شدن كلاهك جنگی آن تمام شد. در نتیجه نمونه های مدرن تر این نوع موشك همچون TR-1 Temp یا همان SS-12  كه به نسبت Scud-C دارای تغییراتی  بود تولید شد و ظاهرا موشك Scud-C وارد خدمت نیروهای مسلح شوروی نگردید.
 



موشك Scud-D
این موشك یا همان پروژه SS-1e Scud-D ، در واقع تلاشی برای افزایش دقت موشك R-17 بوده است . انستیتو مركز تحقیقات علمی هدایت و هیدرولیك ، كار بر روی این پروژه را در سال 1968 آغاز نمود اما نخستین پرتاب آزمایشی آن تا سپتامبر 1979 به تاخیر افتاد. بهینه سازی ها در طول دهه 1980 ادامه یافت تا سرانجام در سال 1989 با ورود جزئی آن به خدمت نیروهای مسلح شوروی با نام 9K720 Aerofon در  موافقت شد. اما اكنون سلاح های به مراتب پیشرفته تری همچون OTR-21 (یا(SS-21   و نیز R-400 Oka  ( SS-23 ) در دسترس بود و نیروهای مسلح شوروی دیگر نیازی به Scud-D نداشتند . درعوض در دهه 1990 این نوع موشك به عنوان نمونه ارتقاء یافته Scud-B و جهت جایگزینی آن به دیگر كشورها صادر گردید.  

بر خلاف نمونه های قبلی Scud ، موشك 9K720 مجهز به كلاهكی است كه از بدنه اصلی جدا می شود و مجهز به سیستم جهت یابی ویژه ای است . با نصب یك دوربین تلویزیونی در دماغه ، موشك می تواند اطلاعات بدست آورده از هدف را با داده های كامپیوتری هنگام پرتاب تطبیق دهد. به این ترتیب به نظر می رسد كه این موشك با حفظ همان برد 300 كیلومتری موشك Scud-B توانسته به شعاع خطای دایره ای 50 متری دست یابد .  
به این جدول مقایسه ای توجه كنید :
          
لانچر پرتاب موشك اسكاد 

یك لانچر پرتاب موشك اسكاد كه توسط ارتش آمریكا به عنوان موشك های دشمن به كار گرفته می شود


موشك اسكاد در اختیار نیروی هوائی انگلستان

یك لانچر پرتاب موشك اسكاد در اختیار نیروی هوائی انگلستان كه در اسكاتلند مستقر شده است


موشك Scud-B

گفته شده كه موشك Scud-B توسط نیروهای سرهنگ قذافی بر علیه انقلابیون آن كشور نیز بكار گرفته شده است. در تصویر فوق یك سامانه كامل موشك Scud-B را ملاحظه می كنید كه در جریان شورش های سال 2011 در شهر بنغازی به غنیمت انقلابیون درآمده است  


موتور موشك اسكاد
موتور موشك اسكاد

برگرفته از : انجمن سنترال کلوب



نظرات() 
What causes burning pain in Achilles tendon?
شنبه 25 شهریور 1396 09:13 ق.ظ
Wow! After all I got a webpage from where I be able to really get valuable information regarding my study and knowledge.
Pauline
شنبه 23 اردیبهشت 1396 07:23 ب.ظ
I'm curious to find out what blog platform
you happen to be utilizing? I'm experiencing some small security issues with my latest
blog and I would like to find something more safe. Do you have any recommendations?
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 06:53 ب.ظ
What's up to every body, it's my first pay a
quick visit of this web site; this webpage carries amazing and truly good stuff designed for readers.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :