تبلیغات
****موشک شهاب-3**** - موشكهای بالستیك...

****موشک شهاب-3****

دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

موشكهای بالستیك...

نویسنده: محمد د   

*پیشرانه خود مشتعل


به زوج پیشرانه که به محض برخورد به هم محترق میشوند سوختهای خودمشتعل میگویند.

چنین پیشرانه ای برای احتراق نیازی به جرقه یا شعله ندارند..این نوع پیشرانه ها- به ویژه اکسیدکننده انها- معمولا خورنده و سمی هستن . به همین جهت نیاز به محفظه ها ونگهدارنده های خاص دارند.این نوع سوختها در دمای عادی به صورت مایع هستند و به همین جهت نیازمند به امکانات پیچیده ذخیره سازی و نگهداری نیستند.

احتراق اسان این نوع سوخت انرا را برای استفاده در سامانه مانور دهی و کنترل فضاپیماهای بی سرنشین و سرنشین دار جذاب میسازد. به عنوان نمونه میتوان از زوج مونو متیل هیدرازین به عنوان سوخت و تتروکسید نیتروژن به عنوان اکسیدکننده نام برد.

هیدرازین ماده ای بسیار خطرناک است و بویی شبیه به ماهی دارد. سوختهای خود مشتعل در مرحله دوم موشک دلتا بکار رفته اند.

شاتل فضایی هم برای مانور دهی مداری و سامانه کنترل عرضی خود از این نوع پیشرانه استفاده میکند. ضربه ویژه این پیشرانه در سامانه مانوردهی مداری بین بین 260 تا 280ثانیه و سامانه کنترل عرضی 313ثانیه است.


*سوخت منفرد


به سوختی که برای احتراق نیازی به اکسید کننده ندارد سوخت منفرد میگویند.

به علت چنین خاصیتی این نوع سوختها بسیار ناپایدار و خطرناک هستند. از این نوع سوختها بیشتر درکنترل مرحله نخست موشکها و تغییر جهت ان استفاده میکنند..


*مزایا و معایب موتورسوخت


مایع


مزایای موتور های سوخت مایع عبارتند از :

انرژی بیشتر بر واحد جرم سوخت

نیروی پیشران متغیر

امکان راه اندازی دوباره

علاوه بر ان وجود منابع نامحدود  مواد اولیه  همچون اکسیژن و هیدروژن               تولید اکسیدکننده و سوخت این نوع موتورها را راحت تر میکند.

معایب  این نوع شامل نیاز به ساختاربسیار پیچیده - نیاز به پمپ هایی باسرعت دوران و دبی زیاد و همچنین در حالت موشکهای نظامی سخت و هزینه بر بودن نگهداری موشک ها هنگامی که پر از سوخت و اماده پرتابند.

 نوعی سوخت نفتی که از مشتقات کروسین - مشابه انچه که در بخاریهای نفتی مورد استفاده قرار میگیرد-هم به عنوان پیشرانه در موتورهای سوخت مایع مورد استفاده قرار میگیرد. این نفت - که اصطلاحا نفت موشک خوانده میشود- به شدت تصفیه شده است و عنوان  RP-1 را به خود اختصاص داده است.

از این نو.ع سوخت همراه اکسیژن مایع برای ایجاد نیروی پیشران در مرحله اول راکتهای اطلس و دلتا سنتائور استفاده شده است.از این سوخت همچنین تولید نیروهای پیشران مرحله نخست ساترن -1 بی و ساترن -5 را به عهده داشته است. ضربه ویژه ار پی -1 به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از سوختهای سرمازا - مانند هیدروِژن مایع- است.

ضربه ویزه موتورهی ار ال-10 که گفته میشود نخستین موتور سوخت مایع بوده است-444ثانیه بود. موتورهای جی-2 که در مرحله دوم و سوم ساترن -5 به کارگرفته شد هم از این ترکیب پیشرانه برای تولید نیرو استفاده میکردند.

پاداش دسترسی به  فناوری استفاده از هیدروژن مایع بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه است: دسترسی راحت تر یه فضا

استفاده از هیدروژن مایع یعنی امکان انجام یک ماموریت مشخص با وزن سوختی بسیار کمتر و در نتیجه با وزن وسیله نقلیه بسیار کمتر.این مسئله در انجام ماموریتهای فضایی بسیار حائز اهمیت است.


*موتورهای سوخت جامد


 این نوع موتور ها اصولا از محفظه هایی تشکیل شده اند که از پیشرانه جامد- ترکیبی از سوخت و اکسید کننده- در ان قرار میگیرد. چون بیشتر بخش موشک سوخت جامد را موتور ان تشکیل میدهد در بسیاری از منابع  موتور سوخت جامد را راکت سوخت جامد  بیان مینمایند.حال انکه تمام موشک موتور ان نیست و بخشهای هدایت  و کنترل و محموله ان نیز جز موشک است.

موشکهای سوخت جامد قدیمی ترین و ساده ترین نوع موشکها هستند.این موشکها ریشه در تاریخ باستانی چین دارند. این موشکها شامل یک محفظه ساده استوانه ای معمولا فولادی- و مقداری مواد شیمیایی جامد در درون ان تشکیل شده اند. این مواد به محض دریافت اولین جرقه به سرعت واکنش داده و بسیار سریع میسوزند.


مزایا و معایب موتورهای


سوخت جامد



مزیت موتورهای سوخت جامد ان است که سوخت انها بسیار پایدار و غیر خورنده هستند. این مسئله امکان ذخیره سازی انها را به مدت طولانی ممکن  میسازد. چگالی سوختهای جامد زیاد است و فرایند احتراق انها بسیار سریع رخ میدهد. این مواد در مقابل شوک- ارتعاش- و شتاب متغیرتقریبا غیرحساس هستند. نیازی به پمپاژ پیشرانه ندارند. بنابراین موتورهای سوخت جامد بسیار ساده تر از نوع موتورهای سوخت مایع هستند.

عیب این نوع موتور ها اینست که هنگامی که مشتعل شوند تا اخرین ملکول خواهند سوخت و نمیتوان شدت و ضعف انرا کم یا زیاد کرد یا انرا خاموش کرد. مساحت سطح مواد  احتراقی عامل مهمی در تعیین میزان نیروی پیشران است. از طرفی شکاف و ترکی در میان ماده احتراق جامد سبب نفوذ بیشتر هوا در میان مواد شده و بر سرعت احتراق بیفزاید. اگر تعداد این شکافها زیاد باشد ممکن است فشار درون محفظه احتراق بیش از حدبالا برود و در نتیجه موشک منفجر شود.فرایند ساخت سوخت جامد فرایندی دقیق و پرهزینه است. ابعاد موشکهای سوخت جامد طیف وسیعی را در بر میگیرد از موشکهای کوچک ضدتانک گرفته تا راکتهای 33 متری کمکی سوخت جامد شاتل فضایی.

موتورهای سوخت جامد شاتل فضایی بزرگترین موتور سوخت جامد ساخته شده تاکنون هستند.وزن هر کدام از این موشکها 453600کیلوگرم است. یکی از 4 بخش مرکزی این موشک بخشی است که مواد احتراق جامد را در خود جای داده است.بالاترین بخش موشک شکلی ستاره ای دارد. در مرکز مواد جامد کانالی ایجاد شده که از بالا تا 2/3طول موشک امتداد دارد. این شکاف ستاره ای از دو سوم به بعد به تدریج تا انتهای موشک به صورت استوانه ای در می اید.


انتهای هریک از این  چهاربخش به بخش بعدی متصل میشود. هنگامی که جرقه موتور زده میشود هر 4 بخش با هم شروع به احتراق میکنند. از انجاییکه بخش ستاره ای شکل سطح تماس بیشتری با هوا دارد و ضخیم تر از بخشهای دیگر است نیروی پیشران موشک در لحظات ابتدایی بیشتر است و به مرور با بالارفتن از میزان پیشران کاسته میشود.

جنس اکسید کننده موتور سوخت جامد شاتل فضایی از نوع پرکلرید امونیم است که 69/93درصد کل مخلوط را به خود اختصاص میدهد. سوخت هم از نوعی الومینیوم پودر شده( 16درصد وزن کل ) و نوعی اکسید کننده اهن (0.07 درصد) به عنوان کاتالیزور است..

ماده ای که به عنوان چسباننده مواد مختلف به هم مورد استفاده قرار میگیرد

اکریلونیتریل دی بوتادین استکهخ به تنهایی 12.04درصد از وزن سوخت جامد را به خود اختصاص میدهد.علاوه بر این ماده از آپوکسی کورینگ به میزان 1.96درصد استفاده میشود. هم اپوکسی و هم دیگرمواد چسبنده هنگام احتراق

همراه با مواد احتراق میسوزند و تولید نیرو میکنند.ضربه ویژه سوخت جامد شاتل فضایی در سطح دریا  242ثانیه  و در خلا 268.6 ثانیه است.



*موتورهای هیبریدی



این موتور ها از مزایای هردوموشک سوخت جامد و مایع بهره میبرند.طرح پایه ای این موشک بر اساس لوله ساده ایستکه از مواد جامد (معمولا سوخت )پرشده است تا اینجا شبیه موشک سوخت جامد   و در بالای این لوله تانکی حاوی مواد شیمیایی تکمیل کننده احتراق سوخت جامد(معمولا به عنوان اکسیدکننده) وجود دارد. این دوماده شیمیایی از نوع خود مشتعل هستند و به همین جهت به محض تزریق ماده شیمیایی مایع یا اکسیدکننده به درون لوله حاوی سوخت جامد و برقراری تماس بین این دو مواد فرایند احتراق صورت میگیرد و نیروی پیشران ایجاد میشود.بدین گونه با کم و زیاد کردن میزان تزریق مایع اکسیدکننده امکان کم و زیاد کردن نیروی پیشران فراهم میشود.حتی میتوان نیروی پیشران تولیدی را با قطع تزریق اکسیدکننده به صفر رساندو با تزریق مجدد دوباره موتور را روشن کرد. مزیت دیگر سوختهای هیبریدی میزان پیشران  بر واحد وزن بالاتری است که نسبت به موتورهای سوخت جامد تولید میکنند.

دیگر مزایا عبارتند از :

مدت ماندگاری زیاد

پیچیدگی و وزن کم موتور نسبت به موتورهای سوخت مایع

تجهیزات و امکانات مورد نیاز این موتورها کمتر از نصف تجهیزات مورد نیازموتورهای سوخت مایع است. ضمن اینکه این موتور ها نسبت به موتورهای سوخت جامد حساسیت کمتری دارند. موتورهای هیبریدی میزان تولید پیشران تولیدی را با استفاده از سنجشگرهایی که میزان تزریق اکسید کننده را میسنجند اندازه گیری میکنند.

در مقایسه با موتورهای سوخت مایع نیروی پیشران بر واحد حجم این نوع موتورها کمتر است و در آخر اینکه این نوع موتورها هنوز در مرحله توسعه قرار دارند و هنوز به صورت واقعی مورد استفاده قرار نگرفته اند.




موشک شاهین -2 متعلق به ارتش پاکستان در
حال ازمایش-


این موشک 2000کیلومتر برد و قابلیت حمل کلاهکهای اتمی رادارد...





موشک الحسین -نمونه بهینه سازی شده موشک اسکاد - بی ساخته شده توسط صنایع نظامی ر‍ژیم بعث

این موشک کلاهک سبک 250 کیلوگرمی را تا برد 650 کیلومتر حمل میکرد.

برد اصلی موشک اسکاد -بی یا کلاهک 950 کیلوگرمی حدود 280-300 کیلومتر است. عراقیها با کاهش جرم کلاهک و بزرگتر کردن مخازن سوخت توانستند موشکی با برد بیشتر اما دقت بسیار نازلتری را تولید کنند. این موشکها قادر بودند از مرزهای ایران به تهران برسند و از مرزهای غرب عراق برد کافی برای هدف قرار دادن پایتخت رژیم اشغالگر قدس را داشتند. در جنگ اول خلیج فارس دهها فروند از این نمونه به سمت سرزمینهای اشغالی شلیک شد که حدود 40 فروند از این موشکها با موفقیت به تل آویو اصابت کرد.











نظرات() 
How do you get rid of Achilles tendonitis?
شنبه 18 شهریور 1396 01:48 ب.ظ
Fantastic blog! Do you have any suggestions for aspiring writers?
I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost on everything.

Would you suggest starting with a free platform
like Wordpress or go for a paid option? There are so many options
out there that I'm completely confused .. Any tips? Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :